Hallie Hallo!

24 mei 2019 - Willemstad, Curaçao

Hahaha, nu ik hallie hallo typ, moet ik meteen weer denken aan toen ik 10 jaar was en mijn zus en ik aan het klimmen waren in de Belgische Ardennen. Mijn moeder wilde graag onze aandacht door ons te roepen en kon alleen op Hallie Hallo komen. Wij half in de puberteit schaamden ons dood... Maaaarrr het leuke en fijne nu ik hier op terug kijk is, hoeveel processen ik door maak en hoeveel schaamte van me af is gevallen in de afgelopen jaren. Een mooi boek daarover is van Brene Brown - de moed van imperfectie.
Oooh man ik kan uren praten over hoeveel ik leer hier op dit eiland. Alles is anders dan ik dacht hoe het was. We zijn door de hele maatschappij en onze opvoeding op een bepaalde manier geprogrammeerd en hebben een beeld van hoe alles 'hoort' te zijn, maar hier leer ik pas hoe anders het eigenlijk is. Ik heb deze week voor het eerst The Matrix gezien (ja ik weet het, erg he!?). maar zo is het leven eigenlijk een beetje voor mij nu. Ik ben meer aangekomen in de echte wereld, met zoveel verschillende mensen, culturen, gedachten, gevoelens, ideeën, manieren etc. Mijn ogen gaan stukje bij beetje steeds meer open! En ik heb een hele leuke leermeester die mij hier iedere dag weer van alles over leert.

Ik heb ook een album gemaakt met verschillende quotes die me wel aanspreken in mijn proces (kun je bekijken onder het kopje 'foto's'). Zowel met betrekking tot mezelf, als m.b.t. mijn werk.
Want ja ja, eigenlijk zou ik maar 1 jaar hier op Curaçao blijven en ik ben er nog. Ik heb gevoeld dat ik nog niet klaar ben met dit eiland. Ik wilde zowel de mensen als de dolfijnen nog niet missen, maar ik heb wel een overstap gemaakt in mijn baan. Ik ben in plaats van dolfijntrainer nu dolphin assisted therapist. (of tenminste, zodra ik mijn certificaat heb) En dat is AWESOME! Ik heb ontzettend genoten van het werken als dolfijntrainer, maar ik miste het om mijn eigen kennis als therapeut in te kunnen zetten. Nu kan ik beide doen: werken met dolfijnen en werken als therapeut.
Het werkt namelijk zo bij ons. Een gezin met een gezinslid met een beperking (wij noemen het patiënten) komt voor 2 weken naar curaçao. De patiënt krijgt 2 weken lang (10 werkdagen) intensieve therapie van een therapeut en een assistent. Er wordt 30  minuten in een therapieruimte gewerkt, 1 uur in het water met de dolfijn en een half uur voor het omkleden, douchen en nabespreken. De broertjes en zusjes hebben hun eigen programma en voor de ouders worden verschillende consulten en workshops aangeboden om meer te leren of handvatten te krijgen.

Sinds ik hier als therapeut ben begonnen, zijn er nog zo veel meer puzzelstukjes en theorieën op z'n plek gevallen. Dit in combinatie met mijn eigen persoonlijke leerproces, geeft me echt ontzettend veel voldoening. Het liefst zou ik de hele wereld willen helpen met alles wat ik nu geleerd heb. En wie weet ga ik dat ook nog wel eens doen ;-) Een Talina zonder doelen is geen Talina! I didn't come this far to only come this far!

1 van de dingen die ik ook geleerd heb is dat doelen hebben in het leven erg belangrijk is. Veel mensen die zich vaak neerslachtig voelen, hebben niet duidelijk voor ogen waar zij naartoe willen met hun leven. Duidelijke doelen geeft betekenis aan het leven en zorgt voor meer levensplezier. Daarnaast is het zo onwijs belangrijk om te zorgen voor je eigen geluk. Niemand is verantwoordelijk voor jou geluk en niemand is verantwoordelijk jou liefde te geven. Alles zit in jezelf en dit alles moet je aan jezelf geven!

love is inside ourselves

Daar ging eigenlijk het afgelopen jaar mijn hele proces over en daar gaan ook een aantal quotes over die ik heb opgeslagen.
Ik heb daarom best wat veranderingen aan gebracht in mijn leven. Zo probeer ik nu iedere ochtend vroeg op te staan om mijn dagelijkse ochtend routine te doen (yoga/andere oefeningen, meditatie, koude douche, goed ontbijt, dagboek. schrijven van affirmaties etc.). Dit heeft bij veel mensen voor veel veranderingen in hun leven gezorgd, dit wil ik jullie dus graag laten zien. Kijk even naar dit filmpje: maker van Miracle Morning . Deze man heeft verschrikkelijke gebeurtenissen in zijn leven mee gemaakt en is zo positief. Ik hoop dat ik meer mensen kan inspireren met het kijken van dit filmpje.

Verder ben ik ook meer gaan 'spelen' in mijn leven en kan ik op mijn werk natuurlijk de lol niet op. De hele dag kan ik spelen en zingen met de kinderen die ik daar heb. Maar ook buiten werk probeer ik nieuwe dingen uit, zoals een fotoshoot of werken met klei. Dingen die ik niet meteen bij mezelf zou hebben gezocht, maar die ik leuker blijk te vinden dan ik dacht. Achja, toch fijn dat ik daar op mijn 30ste achter kom. Zodra de rimpels en wallen er al een beetje inkicken ;-) Grapje natuurlijk! (sorry voor alle 30 plussers)

Panache

In oktober heb ik in mijn blog getypt dat ik naar Nederland was geweest. Maar omdat ik iedereen al weer miste en mijn moeder in het hele jaar verschrikkelijk veel pijn en onderzoeken heeft gehad, ben ik in februari als verrassing nogmaals naar Nederland gegaan. En wie mij volgt op Instagram heeft gezien hoe bijzonder het was om Zilora en mama te mogen verrassen. Ik kan er nog kippenvel van krijgen als ik er aan denk. Wat een gelukkig mens mag ik mezelf noemen met hen als mijn familie. En wat nog veel bijzonderder is... Zilora wordt mama :D en ik dus tante! Whaaaaaaaaaaaa! En Zilora's lieve baby'tje zal niet het enige baby'tje zijn die ik over een aantal maandjes mag knuffelen, want er komt nog meer aan, waar ik me nog even stil over moet houden (en nee, ik ben het niet ;-) )
Maar wat een wonder dat zo'n klein garnaaltje zo'n grote baby met alles er op en er aan mag worden. Ik kan niet wachten tot ik hem/haar in mijn handen mag houden. En dat zal tegelijkertijd natuurlijk ook wel erg confronterend zijn, want ik moet er ook weer afscheid van nemen, mja daar ga ik maar niet te veel over na denken.

Cuddle those babies

Even kort over mijn mama. Voor degene die haar kennen, zou ik jullie graag willen vragen een kaartje te sturen, want zij heeft echt een verschrikkelijke tijd achter de rug en kan wel een extra'tje en wat erkenning gebruiken!

Het was weer erg fijn om in Nederland te zijn en naast veel leuke dingen ook heerlijke momenten te hebben met vrienden en familie. Ook ben ik weer bij mijn lieve vriendje Mylo geweest, die ontzettend geniet met zijn vriendin Madonna. Dat doet me goed, maar ik mis hem wel ontzettend.

Wat vliegt de tijd altijd als je het leuk hebt. Ik leef dan zo naar die weken toe en gevoelsmatig knipper ik 1 keer met mijn ogen en is het alweer voorbij. Gelukkig stond mijn nieuwe baan op mij te wachten en had ik meteen weer iets leuks om me op te richten.

Cadeautje van een heel lief meisje op het werk

Mijn collega's de dolfijn, maar ook al mijn andere collega's zijn ontzettend leuk. We hebben echt een leuk team en helpen elkaar waar we kunnen. Ik voel me hier erg thuis, wat eigenlijk fijn is om te kunnen zeggen!

Verder geniet ik van al het moois dat Curaçao kan bieden, van al het lekkere eten dat er te eten valt ( ja ja met mate ;-)), van al de leuke dingen die hier te doen zijn en van alle fijne mensen met wie ik om ga! (zie foto's)

Ontbijt bij Saint Tropez

Dan als laatste valt mezelf ook op dat knuffelen of geknuffeld worden wel vaak terug komt in deze blog (door teksten en foto's die ik plaats) en eigenlijk vind ik dit ook een erg belangrijke daad. Dus voor iedereen die op dit moment iemand naast zich heeft van wie hij/zij houdt, geef diegene even een extra dikke knuffel :D

Veel liefs

maak een salto

p.s. er staan meer foto's onder het kopje foto's ;-)

1. Inge:
    24 mei 2019
    Wat een levenslust en positiviteit lieverd! Echt knap dat je dat voor jezelf hebt weten te creëren de afgelopen tijd. Zin om daar met jou over te sparren. Dus ik kan niet wachten om je weer te zien!
  2. Dolly van Vulpen Ketterings:
    24 mei 2019
    mooi stuk wat je geschreven hebt wat n avontuur is je mams ziek wat heeft zij toch niet wat ik denk daar weet ik alles van in iedergeval veel sterkte heb je nodig en jij geniet er maar van xx
  3. Zilora:
    24 mei 2019
    Love you sis! Je bent een topper! Echt n super mooi stuk en n super lief stukje over mij/ons! Kan nie w88 om je weer te zien (ook al duurt t nog ff) maar tot die tijd... geniet😍❤😍❤😍
  4. Nina:
    27 mei 2019
    Toppertje! Wat goed om dit allemaal te lezen Talien. Fijn dat je jezelf op zo veel verschillende manieren leert kennen. Knuffel!