Mijn eerste ervaringen op Curacao

28 februari 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Daar lig ik dan, op mijn nieuwe bedje in mijn nieuwe slaapkamer in mijn nieuwe huisje, in mijn nieuwe land. Het is vreemd om te beseffen dat iedereen in Nederland nu bijna slaapt, terwijl ik de drang heb mijn eerste ervaringen te delen. Dus bij deze!

Later komen ook nog wel verhalen van voor mijn vertrek, het afscheid nemen van mijn werk, mijn huisje, mijn familie en vrienden, maar eerst mijn eerste ervaringen. Omdat ik behoefte heb om van me af te schrijven en misschien een aantal mensen leuk vinden om te lezen hoe het nu gaat. (vaker doen waar ik behoefte aan heb was sowieso al een doel van mij ;-) 2 vliegen in 1 klap!)

afscheid lieve zilora

Vanmorgen ging om half 4 de wekker en kwam direct het besef moment dat vandaag de dag was. Even een huilmomentje dus, want afscheid nemen van belangrijke mensen in mijn leven is niet mijn sterkste kant! Nadat ik volgens mijn moeder en zus alles nog even op het laatste moment moest regelen, was ik lekker toch op tijd op Schiphol en heb ik nog even goed de tijd genomen om van iedereen afscheid te nemen.

Omdat ik hier zo de tijd voor had genomen, kon ik toen ik eenmaal door de douane was ook direct doorlopen naar mijn gate (best wel op het laatste moment dus ;-) Achja, moet toch alvast een beetje oefenen met een iets relaxter leeftempo op Curacao.

Eenmaal in het vliegtuig, voelde het eigenlijk net alsof ik op vakantie ging en zo voelt het nu nog steeds een beetje. Behalve dan dat ik nu in mijn eentje in mijn eigen huisje in

Mijn uitzwaaicrew, vet lief!een vreemd land lig. Die twee dingen rijmen nog niet helemaal in mijn hoofd en mijn gevoel, maar dit komt vast snel genoeg.

Toen ik bepakt en bezakt op het vliegveld aan kwam, stond Anne (oudcollega en nieuwe collega (leidinggevende) bij CDTC) mij al op te wachten. Heeel fijn want ik was al helemaal klam van het zweet door dat gesjouw. Dat is wel even een dingetje hoor. Een temperatuur verschil van -7 naar 28 tot 30 graden plus 1 mega koffer van precies 32 kilo, een backpack, handbaggage koffer en losse tassen.
Een van de eerste dingen die Anne zei: 'Je gaat het echt koud hebben op Curacao, momenteel is het MAAR rond de 27 graden.' Hahaha en ze meende het nog ook! Daar kan ik me nu nog niets bij voorstellen, maar wellicht praat ik over een paar dagen anders over de koude 27 graden.

We hebben snel de auto gepakt en zijn meteen even langs de supermarkt gereden. Haha heb nu mijn ogen al uitgekeken over hoe mensen zich hier in het verkeer bewegen. Auto's rijden door elkaar, toeteren de hele tijd naar elkaar, drukken zich overal tussen, laten rechts niet voor, rijden over de stoep als ze er niets langs kunnen. Heel bijzonder! En aangezien ik ook meteen in mijn

Aankomst op Curacaonieuwe autootje moest rijden, moest ik hier wel even aan wennen. Ik liet mensen netjes voorgaan, bedankte mensen vriendelijk door mijn hand op te steken als ze me ergens voor lieten en wachtte soms minuten lang tot ik eindelijk de weg op kon (Anne heeft regelmatig op me moeten wachten). Haha ik ben er na dag 1 dus al achter, dat ik me enigszins nog moet gaan aanpassen aan mijn nieuwe land en nieuwe rijstijl.

Bij de supermarkt was het ook nog wel even een dingetje. Op Curacao zijn boodschappen erg prijzig en omdat alles al anders is dan anders in mijn leven nu, had ik erg de behoefte wel wat boodschappen in huis te halen, die ik thuis ook vaak heb. En voor de mensen die mij een beetje kennen, weten dus wel wat ik dan haal. Sowieso appels, kaneel en Kwark.. en Daarnaast WRAPS! met hummus en een vegetarische burger.. jammie!
Fijn zo'n kwark folietjeEn weet je wat ze hier veel slimmer doen met kwark kwam ik achter.. Ze leggen een folietje op de kwark zodat de kwark niet tegen het dekseltje aan gaat. Vet handig, hadden wij Nederlanders moeten bedenken!

Eenmaal aangekomen bij de kassa voelde ik me echt een typische Nederlander. Een jongen die bij de supermarkt werkt, ging mijn tassen in pakken en ik voelde mij zwaar ongemakkelijk. Niet alleen omdat ik me natuurlijk wil voordoen als independent women, maar ook omdat ik me meteen af ging vragen hoeveel dat zou kosten, dat hij die zakken voor mij in pakte. Toen dat ongemakkelijke moment gelukkig voorbij was, ontstond meteen het volgende ongemakkelijke moment. Hij liep met mij mee om de zakken netjes in mijn auto te zetten. Oh jeej, dacht ik. Anne (die even bij de auto's had gewacht) ziet me al aankomen. 'De toerist die een loopjongen achter haar broek aan heeft'. Achteraf schijnt dit gedrag van deze nette supermarkt jongen hier vrij normaal te zijn, al verwachten ze wel een kleine fooi, of tenminste dat is wel netjes om dan te doen. Ik had deze jongen maar vriendelijk even uitgelegd dat dit mijn eerste dag was en daardoor hoefde hij de fooi al niet eens (haha oeps!) Wel vriendelijk van hem!

Na de supermarkt zijn we doorgereden naar mijn nieuwe huisje. Hier was een heel vriendelijke vrouw aanwezig. Zij is de vrouw van de verhuurder. Ze gaf over van alles en nog wat uitleg.. Een paar dingen die ik best bijzonder vind hier nu al is bijvoorbeeld dat je stroom hier als het ware op kan waarderen, net zoals je beltegoed opwaardeert. Je gaat naar de winkel, koopt een bonnetje met een code die je intypt op jou 'kastje voor het stroom'  en dan heb je dus stroom. Ben je even vergeten op tijd een code te kopen? Dan heb je dikke pech en heb je dus geen stroom! Ook heb ik ineens een semi-automatische wasmachine, nog noooit mee in aanraking geweest! Waar ik ook nog even aan moet wennen is dat ik alleen maar een koude kraan heb. Dat is ondanks dat het wel warm weer is toch nog even wennen voor me.

En over dat warme weer gesproken. Ik liep even op mijn blote voetjes de tuin in...ooohh heerlijk, was even vergeten hoe lekker dat is met je blote voeten op de warme tegels!

Gister avond lukte het me niet om mijn blog af te typen dus ik lig hier nu in mijn bedje dit af te maken. Het is hier nu 6 uur in de ochtend en ik was om 5 uur wakker (nederlandse tijd 10 uur). Dat is dan wel weer gezellig, als je midden in de nacht wakker wordt, heb je heel nederland om mee te kletsen!

Vandaag ga ik in mijn eentje op pad in Curacao. Dat zal wel even wennen zijn want het lijkt nu echt nog een doolhof voor me! Ik ga lekker even langs mijn nieuwe werk, kennismaken met mijn nieuwe collega's. De dolfijnen!! Ik moet een bankrekening aanvragen en beltegoed kopen, benieuwd hoe lang ik daar over ga doen..

Dus later meer over mijn ervaringen op Curacao!!

Saludos!

Heeeeel veel geknuffeld  Verbondenheid

1. Krista:
    28 februari 2018
    Ontzettend leuk om op deze manier toch een beetje te worden meegenomen in jou avonturen. Ga er vooral mee veder :)
  2. Marieke:
    28 februari 2018
    Leuk om te lezen Talina! Hoop dat je heel veel gaat genieten😊
  3. Carla Heemskerk:
    28 februari 2018
    Heel veel werkplezier Talina en geniet ervan.. Leuk om je hier te kunnen volgen!
  4. Riande:
    28 februari 2018
    super leuk om te lezen!! ben erg benieuwd naar je volgende verhaal😀
  5. Hetty Schuurman:
    28 februari 2018
    Leuk verhaaltje, Talina! Hoop voor jou dat je snel daar vrienden gaat maken en succes hebt met de Dolfijnentraining!
    Veel geluk met jouw avontuur!
  6. Betsy Diender:
    28 februari 2018
    Succes Talina. Je hebt je hart gevolgd. Wat mooi!! Leuk om je zo te kunnen volgen. Liefs van ons allemaal 😘
  7. Annemarie:
    28 februari 2018
    Ha buurvrouw! Leuk verhaal! Heel herkenbaar ook, alhoewel de koude temperaturen na 4 jaar voor mij nog steeds lekker zijn hoor:) blijf lekker schrijven idd en succes vandaag! Heb geduld bij de bank enz...;) dikke kus
  8. Casper:
    28 februari 2018
    Haha zo ken ik jou en Curaçao :p leuk geschreven ook ;) succes en ik ben benieuwd naar het volgende avontuur.
  9. Niki Ebbers:
    28 februari 2018
    Wat leuk om te lezen! Heel veel plezier daar in Curacao en natuurlijk met je nieuwe baan!
    Geniet ervan!😘
  10. Rudie:
    28 februari 2018
    Leuk geschreven Talina. Ik ben benieuwd naar je verdere avonturen. Succes met je werk en geniet van de komende tijd.
  11. Alieke:
    28 februari 2018
    Heerlijk “Talina” verhaal!! Ik ben een trouwe volgster! Hele mooie armbandjes trouwens! Liefs ❤️
  12. Inge:
    28 februari 2018
    Wat een boel ervaringen al zeg! Echt een gek idee om te weten en te lezen dat je daar nu gewoon zit.. Lekker van je af blijven schrijven de komende tijd. Vind ik alleen maar leuk! Beleef ik het toch nog een kleeeein beetje mee. Xxxxx
  13. Ellen:
    28 februari 2018
    Ahh wat leuk om op deze manier met je mee te kunnen leven! Heel tof dat je dit doet en leuk geschreven! Ik kijk uit naar de volgende en wens je veel zon en hopelijk de eerste dagen ook wat fijne relaxmomenten!

Liefs, Ellen
  14. Rob vd K:
    28 februari 2018
    Mooi verhaal, wens je veel schrijfuurtjes 😀. Succes daar.
  15. Ria Engelgeer:
    28 februari 2018
    Hey Talina, fijn dat je goed aangekomen bent, super om op deze manier met je mee te kunnen leven/kijken. Succes met het acclimatiseren!
  16. Ina Rada:
    28 februari 2018
    Wat een leuk verhaal Talina!Geniet van de tijd daar.Groetjes tante Ina
  17. Marleen Scheepmaker:
    28 februari 2018
    Wat een mooie eerste ervaringen al Talina! Super leuk om mee te kunnen lezen! Heel veel plezier en succes met even wegwijs worden in het begin.
  18. Everard Scholten:
    Talina,
    leuk te lezen dat je nu in Curacao bent. Heel veel succes daar met je nieuwe baan en geniet vooral van deze nieuwe uitdaging.
  19. Afke:
    28 februari 2018
    Fijn dat je al zo snel wat laat horen Talina! Was al benieuwd naar je eerste ervaringen :-) Succes met de "eerste loodjes" daar verder en ik kijk al uit naar je vervolgverhalen! Groetjes
  20. Marjolein:
    1 maart 2018
    Leuk Talina om op deze manier een beetje met je mee te beleven! Ik blijf je volgen........;)
  21. Brenda:
    2 maart 2018
    Lekker door blijven schrijven Talina! Succes daar en ik ben wel jaloers op de temperatuur hoor, heerlijk geniet ervan!
  22. Paul Louwers:
    2 maart 2018
    Leuk geschreven Talina 👍.
    Een klein 💪 meisje in een grote, nieuwe wereld. Heel veel succes met de ontdekkingsreis 🤗.
  23. Marije te Wechel:
    2 maart 2018
    Ik zag bij de Wilgenweard een flyer met jou gezichie erop! Talina Goes Curacao. HEERLIJK!!! Ontzettend veel plezier. Ik denk dat je snel genoeg gewend zal zijn. Veel succes met je nieuwe baan. Liefs Marije. En geef je Anne ook een dikke knuffel?
  24. Margreet K.:
    3 maart 2018
    Leuk om te lezen dat je je eerste stappen al hebt gedaan in dat verre land. Dat gaat wel goedkomen met jou.
  25. Scholten:
    4 maart 2018
    Heel lief al jullie reacties! Ik kan niet op iedereen afzonderlijk reageren geloof ik maar ik zie ze wel allemaal. Super leuk!